اطلاعات پايه
نام: سید محمود
نام خانوادگی: حسینی
فیلد تخصصی: ترویج و آموزش کشاورزی
وب سایت شخصی:
سال تولد: 1329
محل تولد: گرماب زنجان
پست الکترونیکی: hoseinim@ut.ac.ir
وابستگی سازمانی: دانشگاه تهران

اتوبیوگرافی (در قالب فایل های صوتی)
(جهت بارگذاری روی لینک فایل صوتی کلیک راست کرده سپس گزینه save link as را انتخاب نمایید.)
رویکرد عمومی
رویکرد تخصصی

پرسش و پاسخ
رندا: سخت ترین و پرکارترین دوره کار حرفه ایتان را چه زمانی می دانید؟
حسینی: سخت ترين دوره کاري من، در سال 1362، در زمان استخدامم در دانشگاه زنجان بود که مي بايد استانداردهاي آکادميکي دانشگاه کرنل آمريکا را با مقتضيات يک دانشگاه تازه تاسيس شهرستاني سازگار مي نمودم و دومين مرحله سخت نيز زماني بود که از دانشگاه زنجان به دانشگاه تهران منتقل شدم و مي بايست در فضاي نه چندان دوستانه و حمايتگر، براي خود محدود جايي فراهم مي کردم.

رندا: کدامیک از موفقیت های حرفه ایتان بیشترین رضایت خاطر را برایتان به ارمغان آورده است؟
حسینی: بزرگترين موفقيت حرفه اي من زماني بود که پس از هشت سال وقفه در تحصيل دوره دکتري (به علت آمدن به ايران جهت جمع آوري داده هاي رساله دکتري و بروز مشکلات ويزايي پيش آمده بود) توانستم در سال 1369 از يک فرصت استثنايي استفاده کرده و به امريکا بروم و با تلاش طاقت فرسا مجددا در دوره دکتري پذيرفته شده و مدرک خود را از دانشگاهي که به آن علاقه داشتم اخذ نمايم.

رندا: از زمانی که شروع به انتشار مقالات و فعالیت های پژوهشی خود کردید، چه تغییراتی در رشته ایجاد شده است؟
حسینی: اولين مقاله اي که در سال 1363 در همايش مربوط به ترويج کشاورزي در دانشگاه تهران ارائه نمودم و در آن تلاش زيادي کردم تا ديدگاه مخاطبان را در اين باره که فکر مي کردند توسعه روستايي ربطي به رشته ترويج ندارد، تغيير دهم؛ تفکر از آن زمان تا به امروز که علم ترويج زمينه ساز شکل گيري رشته توسعه روستايي در دانشگاه هاي مختلف کشور شده و مبحث توسعه روستايي نيز در قالب برنامه هاي آموزشي و پژوهشي آن تلفيق و نهادينه شده است، انديشه و عمل دست اندارکاران رشته تخصصي ما، شاهد تحولات بنيادين بوده است.

رندا: چرا به سمت این حوزه علمی سوق داده شدید؟
حسینی: نظر به خاستگاه روستاييم و آشنايي من با بخش کشاورزي، از همان ابتدا نقش سازنده و بي بديل علوم اقتصادي اجتماعي کشاورزي در فرآيند توسعه روستايي برايم ملموس تر بود و به همين جهت در شرايط متعددي که براي انتخاب رشته تحصيلي در سطوح کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري فراهم گرديد، بدون هيچگونه تاملي، علم ميان رشته اي ترويج و آموزش کشاورزي را انتخاب نمودم و کارآيي اين رشته در طول دوران فعاليت حرفه ايم برايم ثابت گرديد.

رندا: تاثیرگذارترین افراد در کار حرفه ای شما چه کسانی بودند؟
حسینی: گذشته از آن معلم فرزانه- آقاي ربيع عباسي - که زمينه ساز ادامه تحصيل من در محيط محروم روستايي در سال 1345 گرديد، نقش پائولو فريره آموزشگر و فيلسوف مشهور برزيلي که مرا با ديدگاه تلفيق انديشه و عمل آشنا نمود و پروفسور ساتفين که در شرايط دشواري، با قبولي استاد راهنمايي من در دانشکاه کرنل، ورود مجدد مرا به آن دانشگاه فراهم کرد و همچنين ديدگاه سيستميک پروفسور بوئدن استراليايي در شکل دهي تفکر و فعاليتهاي حرفه اي من تعيين کننده بوده اند.

رندا: در طول سال ها خدمت و فعالیت در عرصه علم و دانش، بزرگترین چالش در این حوزه را چه می دانید؟
حسینی: بدون ترديد بزرگترين چالش هاي رشته ترويج وآموزش کشاورزي، همانا ايجاد ارتباط بين تئوري و عمل از طريق تلفيق روشهاي يادگيري از راه تجربه در حوزه آموزش؛ و کاربرد روشهاي تحقيق کيفي در کنار روشهاي کمي در حوزه پژوهش است.
Copyright © 2013
Islamic World Science Citation Center (ISC)
All Rights Reserved